top of page

De kracht van gedachten

Bijgewerkt op: 10 feb.


Ben jij je bewust van je gedachten? Wat je door de dag heen denkt? Hoe je denkt? En wat dat met je doet?


Je weet vast wel dat we een heleboel gedachten hebben, de cijfers wisselen wat, maar het zijn er duizenden. Zelfs tussen de 60.000 en 80.000! Dat zijn er dus nogal wat. Zo’n 2000-3000 per uur. En dat tussen alles wat je door de dag al heen doet. Aan taken, contacten, verbinding met jezlef, je omgeving en met de ander enzovoort. En weet je: 90% van die zoveel duizend gedachten zijn hetzelfde als de dag ervoor. Onbewust! Dat maakt dat gedachten vaker onbewust zijn dan je denkt. Wellicht lijkt het dat je dus geen invloed op je gedachten hebt. En zo de grip op je leven minder hebt dan je eigenlijk hoopt of verwacht.


Gedachten zijn als zand dat door je vingers heen glipt. Al doe je nog zo je best om het vast te houden, het lukt je niet. Het leven doet, er overkomt je van alles en het lijkt erop dat je het daar maar mee hebt te doen. Althans zo lijkt het.


Gedachten bepalen daarnaast in grote mate (onbewust) hoe je in het leven staat. En weet je wat het gekke is? We denken ondanks dat we weten dat veel van onze gedachten onbewust zijn, toch dat we er grip op hebben. We denken bv. dat we positief in het leven staan. Dat we ons sterk voordoen, ons groot houden op wilskracht. Vaak hoor ik dat mensen in mijn praktijk in de basis positief denken en zo dacht ik het zelf jarenlang ook.


Persoonlijk vind ik mezelf een positief mens, dat veel overkomen is en veel kan dragen. Intussen ben ik erachter dat mijn gedachten helemaal niet zo positief zijn als het gedachten over mezelf betreft en dat ik dat anders laat voorkomen. Me sterker wil doen voorkomen. En hoewel ik al veel aan mezelf 'gesleuteld', had en heb ik daar nog iets mee te doen. Om écht mezelf te zijn.


Zoals je wellicht al van me weet werk ik vooral met karakterpatronen. Gebaseerd op de theorie van Wilhelm Reich en Alexander Lowen dat we ons beschermen tegen ervaringen met verdedigingsmechanismen. De manier waarop we het leven aanpakken, In hoe je denkt doet en voelt. En hoe je je aan de buitenwereld laat zien. En hoe je lijf reageert op situaties van bv. stress of onveiligheid. We reageren steeds op dezelfde manier. Het is een soort automatisme. Je reageert vaak op dezelfde manier op gelijksoortige situaties. En ja, ik werkte met mezelf (en uiteraard ook met mijn klanten) in hoe dat anders kan en wat een verschil het maakt als je je lijf leert ontspannen. Wat ik daarbij ‘vergat ’mee te nemen is de kracht van gedachten. En dat het niet werkt om jezelf puur op wilskracht te willen veranderen. Dat werkt averechts, kost teveel energie en heeft simpelweg niet het ontspannen resultaat dat jij voor open hebt.


Gaandeweg kwam ik er vooral afgelopen jaar achter dat het ECHT noodzakelijk is om je hoofd en alle duizenden gedachten mee te nemen om het gewenste resultaat te krijgen. En hoewel ik al jaren bezig met ‘hoe het leven anders kan’, in hoe ik kan ontspannen in de ratrace van tegenwoordig, in hoe ik mijn kwaliteiten inzet in mijn leven en voor balans in mijn lijf en leven zorg, kwam ik er toch achter dat het nog 'beter' kan. Of eigenlijk dat ik mezelf nog beter kan verzorgen door ook de (negatieve) gedachten aan te pakken en ze te keren in iets wat wel voor me werkt. Die steunend zijn als het nodig is. Die maken dat ik minder streng voor mezelf ben en minder op wilskracht leef en meer vanuit mijn eigen ritme de dingen doe. Het leven wordt zo veel leuker.


Om balans te krijgen in je hoofd en lijf, body en mind zoals het ook genoemd wordt is het zaak om niet alleen je lijf mee te nemen, maar vooral ook de gedachten. Zo kwam ik erachter dat alle ‘effort’ weinig zin of langdurig effect heeft als ik niet ook mijn gedachten meeneem in het ontwikkelingsproces van persoonlijke groei of in je ontwikkeling. Ik kan nog zoveel bewegen, mediteren, gezond eten, als ik naar over mezelf denk (bv. dat het niet goed genoeg is of iets in die trant) heeft het geheel een negatieve uitkomst. En hoewel ik mezelf nog steeds een positief mens vind, heb ik de afgelopen tijd heel eerlijk naar mezelf gekeken. En kwam ik er achter dat mijn hoofd zich de afgelopen 49 jaar gevuld heeft met gedachten die me (te) klein houden, die me in de basis wat onzeker maken en die me anders doen voorkomen dan ik echt ben. Hoewel ik dat aan de buitenkant niet laat zien, vond ik mezelf echt niet leuk,


Dus ik moest WEER aan de bak. Mijn gedachten over mezelf, mijn oordelen en meningen mochten veranderen. Want: andere gedachten maken een andere uitkomst. Zoals Michael Pilarczyk het zegt: “What you imagine you become”. Tijdens een van zijn meditaties van de week hoorde ik de verbindende zin die me niet meer loslaat. Dat weet ik zeker! Ik citeer Michael: “Mijn overheersende gedachten ontwikkelen zich in mijn geest en transformeren zich geleidelijk in dagelijkse realiteit. Daarom richt ik mijn aandacht dagelijks op wie ik wil zijn.”. En "De beleving van jouw leven is een keuze!".


Dat waar ik al jaren mee èn aan werk in een notendop. In twee zinnen! Wow! Wat was ik blij met deze 'samenvatting'. Het gaf me helderheid, een doel en en een middel om mee aan de slag te gaan. En zo geschiedde. De negatieve zinnen in mijn hoofd keer ik om, keer op keer. Ik stel mezelf gerust, geef me een schop onder mijn kont en blijf steeds voelen waar ik nu zin in heb.


Gedachten werken twee kanten op: positieve krachtige gedachten maken je tot een krachtig energiek mens en omgekeerd: kleinmakende gedachten houden je klein, laten je stagneren en maken onzeker. Zeker als je bepaalde karakterpatronen als bv. de Loyalist in je hebt. Een patroon dat de ander in de basis toch al veel belangrijker vindt dan zichzelf, die iedereen graag tevreden houdt en die bekend is met saboteren (bv. ja zeggen en nee doen) en die zichzelf echt niet zo leuk vindt.


Dat herkennen ook de meest van mijn klanten. Zij komen meestal bij mij omdat ze niet lekker in hun vel zitten. Niet meer weten wie ze zijn, wat ze willen of over zich heen laten lopen. Die al van alles geprobeerd hebben en waarbij alle inspanningen nog niet het gewenste effect hebben. En ja, ondanks alles zijn het positieve mensen, die keer op keer blijven proberen zichzelf te veranderen, die niet opgeven en die doorzetten. Dat is zo'n beetje het patroon. Gaandeweg het traject komen (ook) zij erachter, net als ik al eerder, dat de onzekerheid die ze voelen, het missen van zelfvertrouwen of het zo goed zorgen voor de ander en niet voor zichzelf, voortkomen uit negatieve gedachten over zichzelf. En uit de overtuigingen over zichzelf. Uit een ingesleten onzekerheid, gebrek aan zelfvertrouwen en faalangst. Door te kijken naar de gedachten komt er meer helderheid.


In de basis gaat het om gedachten als:

  • ·        “Ik doe er niet toe”

  • ·        “Het is niet goed genoeg”

  • ·        “Ik ben het niet waard om gelukkig te zijn"

  • "Ik word vast afgewezen"

  • "Het lukt me vast niet om dit (vul zelf in wat) vol te houden"

Dat soort gedachten hebben een negatief effect, ook op je lijf. Om je lekkerder in je vel te voelen, om krachtig in het leven te staan, om weer te genieten van je leven en te ontspannen is het dus belangrijk om je gedachten en overtuigingen (de gedachte met emotie, met lading) te keren… om ze VOOR je te laten werken in plaats van je te laten saboteren.


Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je er nu voor dat dat hele patroon aan snelwegen in je hoofd het anders gaan doen dan tot op heden? Dat zal ik je straks vertellen… maar eerst nog even waarom ik dit zo belangrijk vind om met je te delen.


Sinds 2008 weet ik van karakterpatronen en het effect op ons leven. Ik ken de ingesleten patronen die iemand inzet om zich te beschermen tegen ervaringen die (al of niet bewust) niet fijn zijn. En doorzie ik ook de patronen bij anderen. Uit ervaring weet ik hoe complex de zeven verschillende patronen met elkaar samenwerken. Waarom je als mens bv. de ene keer wel met mensen kunt zijn en aan de andere kant zo overprikkeld te raken dat je niet mèt ze wilt (en kunt) zijn. Of dat het zo ingesleten is dat je steeds denkt dat je niet welkom bent. Dat je keer op keer zoekt naar verbinding, die er dan toch niet is. Of dat je je zo aanpast aan anderen, aan wat er van je verwacht wordt, dat je jezelf niet meer kunt vinden. En dat ga je merken in je lijf, wat begint te protesteren (stress, oververmoeid, pijntjes hier en daar) en door onrust in je hoofd.


Als je dan eenmaal zo ver bent dat je aan de slag wilt met jezelf kom je sterker te staan en voel je bv. weer waar jouw grens is, leer je weer ontspannen en jezelf weer op te bouwen. Let wel: het is niet alleen maar lichamelijk (door bv. rustig te bewegen, te ontspannen of dingen te doen die je leuk vindt), maar ook mentaal door jezelf te herprogrammeren en de kracht van gedachten mee te nemen. Dat deed ik al jaren zijdelings, maar nog niet zo sterk als dat ik het nu voel. Het is als een puzzel die ik jarenlang legde, maar het laatste stukje niet kon vinden. En dat heb ik nu…


De kracht van gedachten… oké. En hoe dan verder?


Stap 1: inventariseer welke gedachten je hebt… die kun je opschrijven, visueel maken in een tekening (mind mapping) of erover vertellen. Net wat je prettig vindt. Zelf ben ik van het schrijven en dus heb ik een lijst en heb ik dat vervolgens visueel gemaakt, omdat ik ook van het 'denken in beelden' ben.


Stap 2: kijk of en welke gedachten te clusteren zijn. Welke overheersen er? Welke verbindingen zijn er te leggen? Zie je een bepaalde structuur? Zijn er bepaalde momenten dat je meer last hebt van negatieve gedachten. Bv. op werk, of juist bij je partner. Of bij je familie. Of een bepaalde vriendin.


Stap 3: ga aan de slag om in jezelf de voor jou belangrijkste gedachten te veranderen: dat kan op verschillende manieren:

  1. ·Affirmaties: bekrachtigende zinnen die je dagelijks herhaalt in jezelf, zodat je hoofd een andere ‘weg’ aanlegt en je oude overtuigingen stap voor stap vervangt voor nieuwe die wel voor je werken. Dit is een krachtige manier om datgene wat jij in je leven wilt realiseren ook echt vorm te geven. Echter, het moet niet blijven bij gedachten, maar zet ook de benodigde actie, zie je kansen en grijp ze… en heb geduld en doorzettingsvermogen. Je overtuigingen zijn niet in een dag ontstaan en dus ook niet in een dag ‘anders’. Daarover vast een volgende keer.

  2. Je kunt als je herkent dat je de 'negatieve gedachte hebt' er een ander tegenover zetten. Bv. als je herkent dat je denkt "dat kun je toch niet" de helpende gedachte denken: "Ik ga het gewoon proberen en het is niet erg om een fout te maken".

  3. Als je merkt dat je vastzit in je eigen 'gedachtenkringetje' kun je letterlijk iets anders gaan doen: ga even wandelen, wat opruimen, de was vouwen, een oefening doen die je helpt of wat kletsen met iemand. Het maakt niet uit wat je doet, als je maar in beweging komt.

Kijk vooral wat voor jou werkt. Niet iedereen is hetzelfde.


Stap 4: Adem! Adem, al of niet met geleide ademhalingsoefeningen (waarbij iemand je erdoor heen praat), heel bewust in het moment en houd jezelf in het hier en nu. Het verleden is geweest, de toekomst moet nog komen. Je hebt enkel en alleen invloed op je leven in het NU! Vertraag je ademhaling, haal een aantal keren bewust adem (mag door je mond of je neus, net wat je prettig vind) en adem langer uit als in… En kijk wat dat voor effect heeft op je dag en de rust in je lijf en in je hoofd.


Stap 5: Richt je aandacht op het moment. Zorg door de dag heen voor bewuste momenten waarin je ontspant, rekt, strekt en beweegt. Mediteer, beoefen yoga of doe iets waarbij je lijf zich ontspant. Je kunt ook naar rustige muziek luisteren, je stap vertragen als je gaat wandelen en om je heen kijken naar wat je ziet, hoort, ruikt en proeft. Laat je verrassen door de natuur en je omgeving.


Het zijn jouw gedachten, overtuigingen die jouw leven bepalen! Laat het niet gebeuren dat het, zoals bij mij, te negatief wordt en je geen zin meer hebt om te leven. Zoals ik na de oplichting van 2021. Het heeft me heel wat negativiteit over mezelf gebracht. En dat gun ik jou anders.


Uiteraard help ik je graag op weg om jouw overtuigingen te keren naar iets wat wel voor je werkt.


Meer informatie? Stuur een mail naar info@beleefjekarakter.nl of bezoek de website: www.beleefjekarakter.nl voor de mogelijkheden. 


Warme groet,

Birgita Endert

Beleef Je Karakter




15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Σχόλια


bottom of page